kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۱۶۰
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴
تبیین دستاوردهای سفر رئیسی از زبان نمایندگان مردم پاکستان

 ایران الگوی جهان اسلام

 جمعی از نمایندگان مردم در مجالس سنا و ملی پاکستان سفر اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به کشورشان را گامی رو به جلو در راستای تحکیم روابط دیرینه به ویژه افزایش حجم تجارت دوجانبه دانسته و با اشاره به حمایت‌های قوی ایران از ملت فلسطین، گفتند: تمام مردم پاکستان از پاسخ تنبیهی ایران علیه رژیم اشغالگر اسرائیل حمایت می‌کنند.



 

رؤسای مجالس سنا و ملی پاکستان هفته گذشته در حاشیه سفر رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به اسلام‌آباد، به دیدار رئیس‌جمهور کشورمان آمده و حمایت قاطع پارلمان پاکستان را از توسعه روابط دو جانبه با ایران در تمامی حوزه‌ها اعلام کردند.
سردار ایاز صادق رئیس‌مجلس ملی پاکستان که همراه رئیس و اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس آن کشور با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دیدار کرد، اظهار داشت: هیچ حزبی در پاکستان نیست که از روابط قوی پاکستان با ایران حمایت نکند.
برخی از نمایندگان مجلس پاکستان نیز در نشست‌های اخیر پارلمان از جمله یک روز پس از پایان سفر ۳ روزه آیت‌الله رئیسی، با قدردانی از رویکرد قهرمانانه جمهوری اسلامی ایران در دفاع از ملت فلسطین و ادای احترام به شجاعت ملت ایران در مقابله با رژیم اشغالگر قدس، گفتند امروز جهان اسلام به ایران افتخار می‌کند که با وجود دسیسه قدرت‌های بزرگ توانست یک رژیم ظالم و تروریست را پاسخگو کند.
تمجید شیر افضل مروات و عامر دوگر 
نمایندگان برجسته اپوزوسیون در مجلس پاکستان
شیر افضل مروات و عامر دوگر از نمایندگان برجسته اپوزوسیون در مجلس پاکستان با تمجید از قدرت منطقه‌ای ایران و سفر مهم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پاکستان، خواستار بهره‌برداری از خط لوله گاز ایران شده و از دولت اسلام‌آباد مطالبه کردند که از آمریکا معافیت تحریمی دریافت کند.
ریاض حسین پیرزاده وزیر مسکن پاکستان:
مردم پاکستان مفتخر به میزبانی از شخصیت محترمی بودند
ریاض حسین پیرزاده وزیر مسکن پاکستان که از اول سفر تا پایان بازدید رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در کراچی همراه وی بود، نیز طی سخنانی در مجلس ملی گفت که مردم پاکستان مفتخر به میزبانی از شخصیت محترمی بود که کودکان و زنان سرزمینش برای مقابله با تهاجم و توطئه‌های خارجی به شهادت رسیدند.
وی تاکید کرد: ایران و پاکستان با دشمنان مشترکی مواجه هستند، همان قدرت‌هایی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند، بر ملت ایران تحریم‌های ظالمانه وضع کردند اما ایران و مردم آن هرگز مقابل زورگویی‌ها تسلیم نشدند.
صدای رسای نمایندگان ملت پاکستان 
در حمایت از پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل
در همین راستا جمعی از نمایندگان مجالس سنا و ملی پاکستان طی مصاحبه‌های جداگانه با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد، با ابراز اطمینان از نتایج سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان گفتند که حمایت‌های ایران از فلسطین و مبارزه با توطئه‌های اسرائیل ستودنی است و ثابت می‌کند که جمهوری اسلامی ایران الگوی شجاعت و استقامت در برابر زورگویی برای جهان اسلام است.
آنان طی این گفت‌وگو عنوان کردند: ما از آیت‌الله رئیسی تشکر می‌کنیم که پس از پاسخ کوبنده به اسرائیل، پاکستان را به عنوان اولین مقصد سفرهای خارجی خود انتخاب کرد.
شرمیلا فاروقی: ایران کشور دوست پاکستان است
که با مشترکات قوی فرهنگی، مذهبی و اجتماعی
به یکدیگر پیوند خورده‌اند
شرمیلا فاروقی نماینده مجلس ملی از حزب مردم پاکستان با استقبال از سفر آیت‌الله رئیسی تاکید کرد که این سفر در بحبوحه جنگ غزه و اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل بسیار حائز اهمیت تلقی می‌شود.
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران کشور دوست و عزیز پاکستان است که با مشترکات قوی فرهنگی، مذهبی و اجتماعی به یکدیگر پیوند خورده‌اند. این بسیار اطمینان بخش است که دو کشور حجم تجارت دوجانبه را از ۲ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهند.
فاروقی روابط پایدار با همسایگان را به سود پاکستان دانست و افزود: همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله پیشبرد پروژه مشترک گازی منافع متقابل ما را تامین می‌کند لذا این طرح مهم باید رو به جلو حرکت کند.
سناتور افنان الله خان: ایران برادر ما است
سناتور افنان الله خان از حزب مسلم لیگ نواز نیز طی مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: ایران کشور برادر ما است بسیار خرسندیم که رئیس‌جمهور ایران پس از چند سال به پاکستان سفر کرد و معتقدیم این بازدید مهم در زمان مهمی نیز صورت گرفته است.
وی افزود: سفر آیت‌الله رئیسی یک گام بموقع در مسیر درستی است که به موجب آن روابط دوجانبه مستحکم می‌شود. روابط فعلی ایران و پاکستان در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی با این سفر ظرفیت بیشتری برای توسعه پیدا خواهد کرد.
این نماینده مجلس سنای پاکستان اظهار داشت: ما نگاه رو به جلو به پیامدهای مثبت سفر رئیس‌جمهور ایران داریم.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که افزایش حجم تجارت دو کشور به افزایش تبادل هیئت‌های مختلف میان دو کشور برادر منجر شود.
شهریار آفریدی: این لطف خداوند بود 
که ایران و پاکستان همسایه یکدیگر هستند
شهریار آفریدی نماینده حزب جنبش عدالت (PTI) در مجلس پاکستان نیز گفت: ما اهمیت بالایی برای روابط خود با جمهوری اسلامی ایران قائل هستیم و معتقدیم که این لطف خداوند بود که ایران و پاکستان همسایه یکدیگر هستند.
وی تاکید کرد: ما به همسایگی خود با ایران افتخار می‌کنیم و چگونه می‌توانیم فراموش کنیم که ایران اولین کشوری بود که تشکیل و استقلال کشور پاکستان را به رسمیت شناخت. بنابراین سفر اخیر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به پاکستان پیامدهای مثبت و دراز مدت برای تثبیت صلح و ثبات در منطقه خواهد داشت.
آفریدی گفت: سفر آیت‌الله رئیسی پیام روشن ایران و پاکستان در حمایت از صلح و دوستی است. منطقه ما بیشترین جمعیت جهان را در خود جای داده است و با توجه به حضور روسیه و هند در این منطقه، بازدارندگی هسته‌ای آنان یک نقطه قوت محسوب می‌شود.
وی افزود: وضعیت غزه و جنایات ادامه‌دار علیه فلسطینیان اعتبار مدعیان حقوق بشر و کشورهای به اصطلاح توسعه یافته را زیر سؤال برده است.
سناتور فیصل واودا: رئیس‌جمهور ایران
 شخصیت‌ بسیار محترمی نزد ماست
سناتور فیصل واودا نماینده مجلس سنای پاکستان از شهر کراچی گفت: رئیس‌جمهور ایران شخصیت‌ بسیار محترم نزد ماست و معتقدیم این سفر در فضای بسیار مثبتی صورت گرفت.
وی افزود: بازدید آیت‌الله رئیسی آغاز یک روند جدید میان دو کشور است که قطعا نتایج مثمر ثمری خواهد داشت لذا این روند باید به طور مستمر میان ایران و پاکستان ادامه پیدا کند.
شایسته جدون: به ملت ایران برای دفاع از فلسطین
و پاسخ به تجاوزات اسرائیل درود می‌فرستیم
شایسته جدون نماینده مجلس ملی پاکستان از حزب مسلم لیگ نواز طی گفت‌وگو با ایرنا گفت: قبل از هرچیز به ملت ایران برای دفاع از فلسطین و پاسخ به تجاوزات اسرائیل درود می‌فرستیم این ایران است که به فلسطینیان کمک می‌کند.
وی افزود: سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان ابتکار بزرگی است‌ ‌که در آینده نزدیک به تقویت روابط بین هر دو کشور و همکاری‌های آنان کمک می‌کند و قطعا امضای توافقنامه‌های اخیر برای تقویت روابط اقتصادی پاکستان تاثیرگذار خواهد بود.
این نماینده پارلمان پاکستان اظهار داشت که ما بسیار از این سفر خرسندیم و احترام عمیق خود را به دولت ایران و برادران ایرانی خود تقدیم می‌کنیم.
در همین زمینه سناتور فیصل نیز با استقبال از سفر آیت‌الله رئیسی تاکید کرد که ما برادر یکدیگر هستیم و این ثابت شده است و ما با آغوش باز از رئیس‌جمهور ایران میزبانی کردیم.
شاهده اختر علی: جمهوری اسلامی ایران
الگوی بارز برای جهان اسلام در دفاع از فلسطین است
شاهده اختر علی نماینده حزب جمعیت علمای اسلام در مجلس پاکستان نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران الگوی بارز برای جهان اسلام در دفاع از فلسطین و برداشتن گام‌های عملی برای آنان به ویژه مقابله با رژیم صهیونیستی است.
وی تاکید کرد: ما از سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان بسیار خرسندیم و آن را اقدام خوشایند از سوی کشور دوست و همسایه خود می‌دانیم چرا که حامی تقویت روابط پاکستان با همسایگان خود هستیم و تأثیرات آن را بر اقتصاد پاکستان حائز اهمیت می‌دانیم.
این بانوی سیاستمدار پاسخ تنبیهی نیروهای مسلح ایران علیه رژیم صهیونیستی را اقدامی شجاعانه و تجلی غیرت یک ملت دانست و افزود: سایر کشورهای اسلامی نیز باید از گام‌های شجاعانه ایران الهام بگیرند و در مسیر حمایت عملی از فلسطین قدم بردارند.
میرزا اختیار بیگ: ما این سفر را 
بسیار موفق ارزیابی می‌کنیم
میرزا اختیار بیگ نماینده حزب مردم در مجلس ملی پاکستان به خبرنگار ایرنا گفت: سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به پاکستان به مثابه حسن نیت دو کشور در رفع برخی سوء تفاهم‌ها بود و ایشان نه فقط از اسلام‌آباد بلکه از شهرهای لاهور و کراچی بازدید کردند و ما این سفر را بسیار موفق ارزیابی می‌کنیم.
وی افزود: رهبران ایران و پاکستان بر افزایش حجم تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار، تجارت تهاتر و ریشه‌کنی قاچاق در مرزهای مشترک توافق‌ کردند و امیدواریم این بازدید به دستیابی دو کشور به منافع متقابل کمک کند.
این نماینده مجلس پاکستان اظهار داشت: گشایش کانال بانکی میان ایران و پاکستان امر مهمی برای قانونمند کردن تجارت دوجانبه خواهد بود.
شگفته جمانی: سفر بسیاری از مردم پاکستان 
برای زیارت اماکن مقدس بیانگر عمق محبت
 و پیوند مذهبی ما با ایران است
شگفته جمانی نماینده مجلس ملی پاکستان به خبرنگار ایرنا گفت: ما از سفر جناب ابراهیم رئیسی به پاکستان بسیار خرسندیم و از رئیس‌جمهوری ایران تشکر می‌کنیم.
وی با تاکید بر پیوندهای مردمی ایران و پاکستان به ویژه مشترکات مذهبی دو کشور همسایه افزود: قطعا با روی کار آمدن دولت دموکراتیک در پاکستان یک فرصت ایده آل برای گشایش روزنه‌های جدید همکاری با کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌شود.
شگفته جمانی گفت: سالانه بسیاری از مردم پاکستان برای زیارت اماکن مقدس به ایران سفر می‌کنند و این بیانگر عمق محبت و پیوند مذهبی ما با کشور و مردم ایران است.
وی با ادای احترام به شجاعت ملت ایران در دفاع از فلسطین و پاسخ به تجاوزات اسرائیل، تاکید کرد: ما از اقدام شجاعانه رئیس‌جمهور ایران برای حمله به اسرائیل قدردانی می‌کنیم زیرا دشمنان ایران از جمله اسرائیل مرتکب تجاوز به منافع ایران و شهادت مقامات این کشور شدند.
نماینده مجلس پاکستان گفت که همه مردم پاکستان از اقدام دولتمردان ایران علیه رژیم اشغالگر اسرائیل، کاملا حمایت می‌کنند.
زرتاج گُل: از سفر رئیس‌جمهور ایران
 به پاکستان استقبال می‌کنم
زرتاج گُل نماینده مجلس پاکستان از حزب جنبش عدالت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: من از سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان استقبال می‌کنم و معتقدم ‌که روابط با همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران و همچنین عربستان برای ثبات منطقه‌ اجتناب‌ناپذیر است.
وی افزود: ما بسیار مشتاق بودیم که آقای رئیسی در اجتماع مردمی در پاکستان حضور یافته و سخنرانی می‌کردند تا فرصت شنیدن سخنان ایشان را
داشتیم.
زرتاج گُل با اشاره به اهمیت پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان‌، گفت: هیچ کشوری حق دیکته کردن به پاکستان را ندارد یا حق ندارد برای سیاست خارجی پاکستان تعیین تکلیف کند و فقط مردم پاکستان حق تعیین سیاست خارجی و سرنوشت خود را دارند.
وی در ادامه خواستار تقویت بیش از پیش روابط ایران و پاکستان در منطقه برای رسیدگی به چالش‌های پیش رو شد.
اظهارنظرها در خصوص اهمیت سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به پاکستان چند روز پیش از این بازدید و حتی با گذشت چند روز از پایان آن همچنان در محافل سیاسی، رسانه‌ای و مردمی این کشور همسایه ادامه دارد.
نامگذاری یکی از خیابان‌های مهم شهر اسلام‌آباد پایتخت پاکستان به نام «ایران» یکی از اقدامات بی‌سابقه دولت میزبان برای تاکید بر اهمیت این سفر محسوب می‌شود که براساس محافل رسانه‌ای پاکستان این اولین باری است که یک خیابان در اسلام‌آباد به نام یک کشور و نه یک شخصیت نامگذاری می‌شود.
دولتمردان پاکستانی بسیار به نتایج و دستاوردهای سفر آیت‌الله رئیسی اطمینان دارند و این سفر را برای تحکیم مراودات همه‌جانبه میان دو کشور به ویژه تعامل در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی حائز اهمیت می‌دانند.
وزیر دفاع و وزیر امور خارجه پاکستان طی اظهاراتی با تاکید بر اهمیت سفر آیت‌الله رئیسی، خطاب به مخالفان روابط دو کشور گفتند که اسلام‌آباد اهمیتی به مخالفت‌های خارجی از جمله تحریم‌های آمریکا نمی‌دهد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در اولین سفر خارجی خود در سال جدید، روز دوشنبه (سوم اردیبهشت) وارد اسلام‌آباد شد. رئیس‌جمهور ایران همچنین از شهرهای لاهور و کراچی نیز بازدید کرد.
وی در اسلام‌آباد روز پرکار و فشرده‌ای داشت. وزیر خارجه پاکستان با حضور در هتل محل اقامت رئیس‌جمهور، با وی دیدار و سپس آیت‌الله رئیسی راهی کاخ نخست‌وزیری شد؛ جایی که محمد شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان رسما از وی استقبال کرد. پس از آن دیدارهای دوجانبه و سپس رایزنی میان هیئت‌های بلندپایه به ریاست سران دو کشور برگزار شد.
مقامات ایران و پاکستان همچنین در حضور آیت‌الله رئیسی و شهباز شریف ۸ تفاهم نامه همکاری نیز امضا کردند.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی سپس با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود دیدار کرد و طرفین طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم دوجانبه، تحولات منطقه و بین‌المللی به ویژه جنایات رژیم غاصب اسرائیل علیه نوار غزه و فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.